REGULAMIN MONITORINGU WIZYJNEGO
NA TERENIE STAROSTWA POWIATOWEGO W GLIWICACH
§ 1
Zapisy ogólne
1. Niniejszy regulamin określa:
a. cel i zasady funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego na terenie Starostwa Powiatowego w Gliwicach, zwanego dalej Starostwem;
b. zasady zapisu obrazu;
c. zasady udostępniania zapisów monitoringu wizyjnego.
2. Administratorem systemu monitoringu wizyjnego jest Starosta Gliwicki, zwany dalej Starostą, z siedzibą przy ulicy Zygmunta Starego 17 w Gliwicach.
3. Przy wjazdach na parkingi oraz wejściach do budynków Starostwa znajdują się tablice informacyjne o treści: „obiekt monitorowany”.
4. Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych z zastosowaniem monitoringu wizyjnego, dostępna jest na tablicy ogłoszeń na parterze Starostwa oraz na stronie internetowej: www.starostwo.gliwice.pl
5. Regulamin monitoringu wizyjnego w obiektach Starostwa Powiatowego w Gliwicach dostępny jest na stronie internetowej: www.starostwo.gliwice.pl
§ 2
Cel monitoringu
1. System monitoringu wizyjnego ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochronę osób i mienia na terenie Starostwa.
2. Nagrania z systemu monitoringu wizyjnego zawierające dane osobowe przetwarza się wyłącznie do celów dla których zostały zebrane.
§ 3
Obszar i zasady monitoringu
1. Obszar Starostwa objęty monitoringiem wizyjnym obejmuje: wnętrze budynków, teren wokół budynków oraz parking wraz z garażami.
2. Nagrania z systemu monitoringu wizyjnego obejmują jedynie obraz zarejestrowany za pomocą kamer.
3. Monitoring wizyjny jest prowadzony całodobowo.
4. Okres przechowywania nagrań z monitoringu wizyjnego nie przekracza 14 dni licząc od dnia nagrania, o ile przepisy odrębne lub regulamin nie stanowią inaczej.
5. Po upływie okresu o którym mowa w pkt. 4, uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu, z wyjątkiem sytuacji, w których nagrania zostały zabezpieczone zgodnie z § 6 regulaminu.
§ 4
Zakres monitoringu
1. System monitoringu wizyjnego obejmuje kamery zainstalowane na zewnątrz i wewnątrz budynku Starostwa, rejestratory zapisujące obraz na dysku oraz monitor pozwalający na podgląd zapisu.
2. Dostęp do nagrań monitoringu wizyjnego na podstawie upoważnienia mają następujące osoby:
a. Dyżurni Powiatowego Centrum Zarzadzania Kryzysowego,
b. Inspektor Ochrony Danych,
c. Osoby upoważnione przez Starostę.
§ 5
Ochrona danych osobowych
1. Administrator spełnia obowiązek wynikający z art. 13 RODO tj. wobec osób, których wizerunek został utrwalony za pomocą systemu monitoringu wizyjnego.
2. Powyższy obowiązek informacyjny jest spełniony poprzez zamieszczenie klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych z zastosowaniem monitoringu wizyjnego na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Starostwa.
3. Każdy z podmiotów, objętych systemem monitoringu wizyjnego posiada:
a. prawo do dostępu do informacji o istnieniu monitoringu wizyjnego, jego zakresie i celu
stosowania, o nazwie Administratora, jego danych rejestrowych i kontaktowych,
b. prawo dostępu do nagrań - w uzasadnionych przypadkach,
c. prawo do sprostowania danych osobowych,
d. prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
e. prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych,
f. prawo zgłoszenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
§ 6
Udostępnienie nagrań
1. Nagrania z systemu monitoringu wizyjnego udostępnia się jedynie na pisemny wniosek uprawnionym do tego organom – np. policji, prokuraturze, sądowi w zakresie prowadzonych przez nie czynności.
2. Przewiduje się możliwość udostępniania nagrania z systemu monitoringu osobie fizycznej pod warunkiem uzasadnienia przez nią potrzeby ochrony przysługujących jej praw (interes prawny). W takim przypadku osoba fizyczna będąca odbiorcą danych składa pisemny wniosek o udostępnienie nagrania z sytemu monitoringu wizyjnego, wykazując interes prawny w uzyskaniu nagrania, oraz wskazując przybliżony czas (data, godzina) i miejsce zdarzenia objętego wnioskiem. Udostępnienie nagrania następuje z zachowaniem zasady minimalizacji danych osobowych. 3. Odbiorca danych o których mowa w ust. 2, zobowiązuje się do przetwarzania udostępnionego nagrania wyłącznie w celu, w jakim nagranie zostało mu przekazane.
4. Osoba zainteresowana zabezpieczeniem danych z monitoringu na potrzeby przyszłego postępowania zwraca się pisemnie do Starosty z prośbą o ich zabezpieczenie przed usunięciem po upływie standardowego okresu ich przechowywania. Uzasadniony wniosek z określoną datą, godziną i miejscem zdarzenia należy złożyć w Biurze Obsługi Klienta Starostwa, w terminie do 14 dni licząc od dnia, w którym zdarzenie mogło zostać zarejestrowane przez monitoring wizyjny. Wnioski złożone po tym terminie mogą nie gwarantować zabezpieczenia obrazu ze względu na jego możliwe usunięcie z rejestratora.
5. Kopia stworzona na pisemny wniosek podmiotów określonych w § 6 ust. 1 i 2 zostaje zabezpieczona na dysku twardym Administratora na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Termin ten może zostać wydłużony zgodnie z odrębnymi przepisami lub na żądanie podmiotów określonych w § 6 ust. 1 i 2.
§ 7
Zapisy końcowe
1. Dane osobowe zarejestrowane za pomocą systemu monitoringu wizyjnego podlegają ochronie, nie stanowią informacji publicznej, są informacjami poufnymi w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych, nie podlegają udostępnieniu nieuprawnionym podmiotom.
2. Osoby mające wgląd do obrazu rzeczywistego lub nagrań archiwalnych z monitoringu wizyjnego, zobowiązane są do przestrzegania przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych, a w szczególności do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji utrwalonych na nagraniach.